Нові правила обмеження витрат на запозичення — Комітет ВРУ рекомендував ухвалити за основу законопроєкт Мінфіну
6 жовтня Комітет Верховної Ради України з питань фінансів, податкової та митної політики рекомендував Парламенту прийняти за основу законопроєкт «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо імплементації правил протидії практикам ухилення від сплати податків, які мають безпосередній вплив на функціонування внутрішнього ринку Європейського Союзу та України, відповідно до Директиви Ради (ЄС) 2016/1164 від 12 липня 2016 року (в частині положень статті 4 цієї Директиви)» (реєстраційний № 16036 від 04.09.2026). Проєкт закону розроблений Міністерством фінансів України та схвалений Урядом.
Законопроєкт замінює чинне правило обмеження вирахування процентів за борговими зобов’язаннями на правило, передбачене статтею 4 Директиви АТАD, — правило обмеження витрат на запозичення.
Відповідно до запропонованих змін, надмірні витрати на запозичення враховуватимуться для цілей оподаткування в межах встановленого ліміту. Ліміт витрат на запозичення визначатиметься як сума доходів у формі процентів та інших доходів, економічно еквівалентних процентам, і більшої з двох величин — 30% EBITDA або грошового порога.
EBITDA — аналітичний показник, який показує, скільки компанія заробляє до вирахування відсотків за кредитами, податків та амортизації.
Окреме правило «тонкої капіталізації» не запроваджуватиметься.
Метою законопроєкту № 16036 є:
• приведення положень податкового законодавства України у відповідність до вимог статті 4 «Правило обмеження вираховування відсотків» Директиви Ради (ЄС) 2016/1164 від 12.07.2016 про встановлення правил протидії практикам ухилення від сплати податків, які мають безпосередній вплив на функціонування внутрішнього ринку, зі змінами, внесеними Директивою Ради (ЄС) 2017/952 від 29.05.2017; • врахування рекомендацій ОЕСР, визначених у Кроці 4 «Обмеження розмивання бази оподаткування шляхом вирахування з бази оподаткування відсотків та інших фінансових виплат».
Що зміниться
• Розширюється сфера застосування правила. Наразі обмеження стосується процентів за борговими зобов’язаннями перед нерезидентами за умови перевищення встановленого співвідношення боргу до власного капіталу. • Правило поширюватиметься на всі боргові зобов’язання платника податку — незалежно від того, хто є кредитором: резидент чи нерезидент, пов’язана чи непов’язана особа. Правило також стосуватиметься не лише процентів, а й інших витрат на запозичення, включно з платежами, економічно еквівалентними процентам. Такий підхід відповідає статті 4 Директиви АТАD. • Замість чинного співвідношення боргу до власного капіталу застосовуватиметься ліміт витрат на запозичення. Таким чином, сума витрат на запозичення відповідного періоду порівнюватиметься з визначеним лімітом. • Правило поширюватиметься на всіх платників податку на прибуток підприємств. Водночас законопроєкт передбачає окремі винятки із застосування правила.
Запобіжники для платників податків
• Передбачено нижню межу грошового порога — суму, еквівалентну 500 тисячам євро, яка застосовуватиметься до кожного платника податку незалежно від структури його боргу. • Понад цю нижню межу розмір грошового порога визначатиметься сумою кваліфікованих витрат на запозичення, але не може перевищувати суму, еквівалентну 3 млн євро. • Накопичену та не враховану суму витрат на запозичення можна буде переносити на наступні податкові періоди без обмеження в часі, а невикористану частину ліміту — на наступні п’ять податкових років. • Окремі винятки передбачені для операторів довгострокових проєктів публічної інфраструктури, банків, нерезидентів, які провадять банківську діяльність на території України через філії іноземних банків, та страховиків.
Коли запрацюють нові правила
Законопроєктом передбачено, що зміни набируть чинності з дня, наступного за днем його опублікування, а вводиться в дію з 1 січня 2028 року.
До податкових періодів до 1 січня 2028 року, у тому числі до періоду 2027 року, застосовуватимуться чинні на сьогодні норми Податкового кодексу України.
Довідково
Ознайомитися з положеннями законопроєкту №16036 та інформаційними матеріалами до нього можна на сайті Мінфіну у рубриці «Стаття 4 Директиви АТАD» рубрики «АТАD».
Кабинет Министров · текст сохранён 06.10.2026
Открыть первоисточник →